9.29.2013

A vida sobre duas rodas

El que separa a Bali de Lombok, es un petit estret, que vam creuar en ferry en menys de 5 hores. Culturalment són illes bastant diferents. La primera diferència que es nota només arribar es que no hi ha les ofrenes florals que es veien a Bali per tot arreu (al terra, als altars) en comptes d’això la crida de les mesquites en cada poble i les dones amb vels al cap et fan adonar que ets en una illa de majoria musulmana. Al igual que Bali, Lombok te unes platges wapísimes, i molt bones per fer surf, però aquí tampoc hem trobat un bon lloc per començar a aprendre. Després de desembarcar, vam arribar amb la moto a Kuta Lombok, que no te res a veure amb Kuta Bali. Aquest poble es molt mes tranquil i petit, però es lo suficientment gran per tenir moviment, restaurants i festeta per qui en vulgui. Aquí vam passar quasi una setmana, en plan tranqui, la Lara aprofitant per fer pràctiques de conducció amb la moto per carreteres increïbles, envoltades de bananeres i camps de tabac, menjant de puta mare en restaurants i warungs, i gastant la pasta bevent Bintangs gelades. Lo únic que no ens va agradar va ser l’ambient que es respirava a les nits, un munt de locals molt joves torrats cada nit. En una d’aquestes nits, estàvem en un bar a la platja escoltant un grup en directe, quan de sobte, van aparèixer unes tortugues acabades de néixer. Vam buscar el niu seguint les traces de les tortugues i el vam trobar, la veritat es que es una experiència molt wapa, es com un National geographic però en directe. El problema es que també hi havia el grupet de jovenets borratxos perduts, i es clar el que ells volien era pillar les tortugues per vendre-les, bastant trist, però per altra banda es un costum local (les venen cada una a !000 rupies, l’equivalent a 10 cèntims de dolar) així que nosaltres per la nostra banda vam intentar posar al mar totes les tortugues que vam poder. Al dia següent ens van dir que hi havia un parell de nòrdiques a les quals el havien robat la moto, fent unes birres a casa d’uns locals, mal rollito........ així que amb aquestes males vibracions vam decidir fotre lo puto camp, una llàstima per que el lloc val molt la pena.

Geograficamente, o que separa Bali de Lombok é apenas um estreito, que cruzamos em balsa em menos de cinco horas. Culturalmente, são ilhas bastante diferentes. A começar pela religião: a maioria hinduísta de Bali, com as oferendas de flores espalhadas pelos altares; e a maioria muçulmana de Lombok, com o chamado das mesquitas e os véus nas cabeças das mulheres. Mas, assim como Bali, Lombok tem praias lindíssimas. Chegamos em Kuta Lombok, que nada tem de semelhante com a Kuta de Bali. É um vilarejo pequeno, cercado de praias incríveis, boas para surfe, mas ainda grande o suficiente para ter bastantes bares e restaurantes. Aqui os locais se misturam bastante com os turistas. Passamos quase uma semana, conhecendo as diferentes praias (e eu praticando dirigir a moto na estrada linda que vai até as praias, passando por morros e campos de tabaco), comendo comida boa nos restaurantes e warungs e gastando nosso dinheiro em Bintangs geladas nos bares. O único aspecto que não gostamos foi um grupo de locais jovens, que estavam bêbados todas as noites. Em uma dessas noites, estávamos na praia ouvindo uma banda tocar ao vivo. De repente, surgiram umas tartaruguinhas recém-nascidas. Fomos procurar e logo achamos o ninho, de onde estavam nascendo naquele momento as tartarugas. Para mim, que estava vendo aquilo pela primeira vez, foi um evento mágico. Mas esses meninos pegaram as tartarugas e queriam levá-las para casa para vender no dia seguinte. Nós, turistas, tentávamos pegar as tartarugas das mãos deles e soltá-las no mar. Um deles, brincando, até ameaçou jogar uma das tartarugas na fogueira. Foi triste, mas é esse o costume local: vender cada tartaruga por mil rupiahs (o equivalente a 10 centavos de dólar). No dia seguinte, soubemos de duas meninas que tiveram a moto roubada quando estavam tomando cerveja na casa desses locais. Enfim, foi uma pena porque o lugar era incrível, mas não sentimos boas vibrações e decidimos ir embora.

Doncs res, vam pillar la moto, i per la carretera que va pel nord fins a Singigi. Allà el propietari del nostre hostel (amb qui vam beure unes birres i vi de palmera) ens va convèncer per anar a visitar les illes Gilli . No estava en els nostres plans, perquè creiem que era massa turístic però al final vam acabar anant a Gilli Trawalgan, la més fiestera de les tres (Gilli Air i Gilli Meno). Pos na al finl va resultar ser tan turística com esperàvem i pel colmo vaig tenir la primera diarrea per culpa d’un filet de tonyina que em vaig menjar en un restaurant tope chique, ya ves!! Després diuen de no menjar als llocs de carrer! Viviendo y aprendiendo! Lo mes espectacular de les Guilli; la posta de sol amb el Gunung Agung de fons, (el volcà més gran de Bali)Total vam sortir de l illa cagando leches i carretera cap al nord de Lombok, wapísima, paradeta per  banyar-nos a una cascada guapíssima, i ja de nit arribada a una vall increïble als peus del Rinjianin (3.700m el segon volcà més gran de Indonesia), vam dormir mes alts de lo habitual (1.800m) i collons quina rasca! Al dia següent continuant per una carretera de corbes que creua el parc nacional del Rinjiani i que es brutal, vam arribar fins a l’extrem oriental de Lombok per pillar un altre ferry, aquest ens creuaria cap a la illa del costat, Sumbawa.

De lá, pegamos a estrada que vai pelo norte. Em uma parada em Sengigi, fomos convencido pelo dono da nossa pousada (com quem tomamos várias cervejas e vinho de palmeira) a visitar as ilhas Gili. Não estava nos nossos planos, já que achávamos que seria turístico demais, mas depois de umas cervejas fomos convencidos e, afinal, estávamos ao lado mesmo. Assim dormimos uma noite em Gili Trawangan, a mais baladeira das ilhas. E realmente foi o que esperávamos: muitos turistas, resorts, bares e uma praia bonita. E o mais espetacular: um pôr-do-sol com o Gunung Agung (o maior vulcão de Bali) ao fundo. Passamos uma noite só, sendo que o Roger passou mal a noite inteira, a primeira diarréia da viagem, de um atum selado que comemos em um restaurante relativamente caro. No dia seguinte, continuamos de moto, e paramos para tomar um banho de cachoeira e, à noite, chegamos em um vale incrível com vista para o Rinjani (o segundo maior vulcão de toda a Indonésia). Dormimos por lá e no da seguinte continuamos viagem, em uma estrada cheia de paisagens, chegando no porto do outro lado da ilha, para pegar a balsa até a próxima ilha, Sumbawa.

En només dues hores et plantes a Sumbawa, una illa que poc explorada pel turisme i per on la majoria de gent passa per anar cap a la famosa Comodo i Flores, sense parar. Els únics que fan turisme aquí son els surferus, ja que hi ha dos punts molt bons per surfejar. El primer, Sekongang, nosaltres tot i no ser surferus ens hi vam parar espernat que seria com Kuta Lombok, però no! Ni de conya! Aquí hi ha molt poca oferta tan de dormir com de menjar i la majoria es passa el dia las surfcamps. A prop hi ha una de les mines de coure mes grans del mon, que ha atret a 10.000 treballadors, la majoria indonesis d’altres parts i expatriats, i perquè els Rumanesos de Badalona no en tenen coneixement que si no........ji ji ji no ho he pogut evitar. O sigui que aquí o ets local, o treballes a la mina o ets surfero, o sinó es que t’has perdut com nosaltres. Així el dia que vam arribar vam tenir la santa potra que en el surfcamp que ens vam quedar es celebrava una festa perquè era l’aniversari dúna funcionaria de la mina, total que festival, musica en directe, menjarà tuttti plen, cervesa i billar gratis, que mes es pot demanar? Vam conèixer al personatge del viatge, un indonesi de Papua (al qual vam batejar com a “King of Papua”, no veas com xumava l’animalicu) que ens va prometre, que la dia següent ens visitaria amb les vestimentes típiques de Papua. Total ens hi vam quedar tres dies jugant a billar, platja, anant a córrer...i l’últim dia fins hi tot vam tenir la visita de The King of Papua!

Dessa vez, a balsa levou menos de duas horas para chegar em Sumbawa. Essa ilha é praticamente inexplorada por turismo. A maioria das pessoas cruza rápido essa ilha para chegar em Flores. Os únicos que se aventuram por aí são os surfistas, porque essa ilha é cercada de praias com boas ondas. Aqui visitamos Sekongang, e ficamos em um surf camp. Achávamos que seria parecido a Kuta Lombok, com um vilarejo e uma vida noturna, mas ali eram só surf camps, e você dormia e comia na sua pousada. Perto dali fica uma das maiores minas de cobre do mundo, que atraiu quase 10 mil trabalhadores (a maioria indonésios de outras partes do país e alguns expatriados). Assim, nesse lugar ou você é local, ou trabalha na mina, ou é surfista. Tivemos muita sorte porque no dia em que chegamos estava rolando uma festa na nossa pousada, era aniversário de uma funcionária da mina, e fomos convidados a participar. Comemos a comida deles (que estava uma delícia, e tinha até mandioca frita), bebemos a cerveja deles, e passamos a noite cantando com a banda ao vivo e jogando sinuca. Conhecemos uma das maiores figuras da viagem, um indonésio de Papua (que apelidamos de “King of Papua”), que prometeu se vestir com os trajes típicos de Papua no dia seguinte. Ficamos por lá 3 dias, praticamente só jogando sinuca e se divertindo com as outras pessoas da pousada e, claro, o King of Papua – que, de fato, apareceu vestido com os trajes típicos! Figura!

De Sekongang carretera i manta, passant per la capital, Sumbawa Besar, amb destí a Lakey Beach, l’altre lloc que es famós pel surf. De camí res gaire destacable, calor, molt calor (Sumbawa, sobretot el centre es molt mes àrida que es altres illes) kilòmetres de secarral, salines, secarral, més secarral, bastant horrible, normal que la penya tiri milles i no pari, es que no hi ha gaire per veure. Aquest va ser el tram més llarg dels que hem fet conduïnt, i de recompensa just quan estavam arribant a Lakey, pam! pinxasso!! doncs res mireu les fotos i veureu com arregelen aquí les punxades. El tio col.loca una peça de plàstic on hi ha el forat, ho posa a una premsa, feta amb un pistó de camió i després d'omplir el pistó amb gasolina, li fot foc, quan la gasolina s'ha consumit, desmonta el tinglado i le resultat es el troç de plàstic fos a on hi havia el forat tapant-lo completament, la necessitat aguditza l'enginy!!!! I a Lakey mas de lo mismo, punt de surf per penya que controla bastant, onades grans i corall. Fins hi tot s’hi va Kitesurf, però es clar has de portar el teu equipament, o sigui que ni eso vam poder fer. Aquí vam conèixer un pallo de Barcelona, advocat i surfer, que ja fa tres anys que viu aquí (tot i que en fa mes que va començar amb tota la moguda) tirant endavant un projecte (ONG), que consisteix en ensenyar anglès als nanos de per aquí, però es clar, en un lloc tan pobre com aquest al final s’acaba fent càrrec de moltes més coses, medicaments, joguines, material escolar......La veritat es que es increïble la energia i el temps ( la seva vida) que hi dedica, per qui vulgui informar-se més aquí li deixo el contacte http://proyectoharapan.org Després d’uns dies doncs, moto, carretera i cap al seguent port, Sape, per pillar un altre ferry i arribar a Flores on la idea es fer unes immersions a Komodo i pot ser anar a veure els dragons ja veurem.

De Sekongang, continuamos pela estrada para chegar até Lakey Beach (incluindo uma parada em Sumbawa Besar) que tem ondas famosas. Foi um dos maiores trechos em moto que fizemos, e incluiu uma parada para consertar o pneu da moto, que furou no meio do caminho. Incrível a criatividade criada pela necessidade: o jeito que o cara consertou o furo vai ficar na memória para sempre! Mas funcionou e assim chegamos cansados em Lakey. Passamos uns dias aí, vendo as ondas, que realmente eram enormes. Realmente, nosso plano de achar uma praia com ondas boas e pequenas para aprender a surfar não rolou – aqui, só surfam os profissionais, já que as ondas quebram em corais que são perigosos para quem não domina bem a prancha. Em Lakey também vimos muitos kitesurfers, que também pegavam ondas. Deu vontade de se arriscar também, mas sem equipamento próprio não rolava. Assim, ficamos só olhando. Lá conhecemos um surfista de Barcelona que, apaixonado pelo vilarejo, montou uma ONG para ensinar inglês para as crianças. Claro que em um local tão pobre como Sumbawa, a ONG acabou acumulando outras funções: ele dá assistência médica à população, distribui material escolar e brinquedos, enfim, um pouco de tudo (para quem quiser conhecer mais, o site do projeto é http://proyectoharapan.org). Depois de uns dias continuamos a viagem para o porto, para pegar outra balsa, dessa vez até Flores, o ponto principal para visitar o parque nacional de Komodo, famoso pelos dragões e pelo mergulho.